Welkom op Kitsune, vanwege vakantiewerkzaamheden kunnen sommige delen van de site minder goed werken. ​

Search
Close this search box.

Readings

Door Amber Renses

Hoi hoi, ik ben Amber en ik ga jullie wat tips geven over het doen van de readings. In het eerste jaar zijn er namelijk (onredelijk) veel, en er zijn veel studenten die daarom een keuze maken tussen focus op taalvakken of het ook doen van de readings.

Waarom zou ik de readings doen?

Je zult snel genoeg horen dat de inhoudelijke vakken ook haalbaar zijn zonder de readings te doen van ouderejaars, dus waarom zou je het wel doen? Nou, je hebt geen werkgroepen dus de enige manier om de stof van een ander perspectief te zien is door het doen van de readings, snap je even niet wat de docent/professor zei of kun je je niet heel lekker concentreren op colleges, dan is het fijn. Ook kun je voorbeelden ervan gewoon kopiëren naar je toets. Er zijn ook vakken zoals sociologie, geschiedenis en area studies die vragen stellen over de readings zelf. Deze vragen zijn vaak niet al te specifiek en als je de readings gedaan hebt zijn ze makkelijk te beantwoorden; easy punten dus. Voor degenen die een bepaald doel hebben voor het Japanverblijf: jij kunt straks die ene k*tvraag beantwoorden waarvan iedereen klaagt dat hij niet goed behandeld is tijdens het college.

Voordat je de readings gaat doen!

Heel belangrijk, je hoeft niet alle details te weten en je gaat niet veel tijd hebben dus laten we dit efficiënt aanpakken. Voordat je de reading gaat doen bedenk je dan:

  • Hoe wordt de reading behandeld tijdens college?
  • Wat moet je uit de reading halen?
  • Is er al een duidelijke samenvatting van de reading?
  • Is er een studiegenoot die je mondeling door de reading kan slepen?

Even heel simpel: dit bepaalt of, en in hoeverre je een reading gaat doen. Is een reading de basis van een college (zoals Walker bij sociologie- en geschiedenisartikelen), dan kun je er vluchtig even doorheen lezen voor voorbeelden voor op de toets, maar dit ga je niet helemaal zelf uitpluizen.

Wordt de reading niet voorgekauwd, ga dan nooit aan een reading beginnen zonder duidelijk te hebben welke informatie je er ongeveer uit moet halen. Zoek  evt. naar leesvragen of bekijk welke onderwerpen tussen college en reading overlappen. Besteed geen aandacht aan de rest!!!

Zelf lezen leer je het meeste van, maar als er een goede samenvatting of een studiegenoot is die een reading snapt en je de hoofdpunten kan vertellen, dan kun je hier gebruik van maken. De hoofdpunten snappen is in principe voldoende voor de toets, maar ik raad sterk aan om met de kennis van de belangrijke elementen vervolgens snel door de tekst te gaan. Je hoeft nu niet actief te lezen om de voorbeelden en context te snappen, maar je hebt wel voorgekauwde antwoorden voor op de toets.

Als je dan toch echt zelf een reading moet gaan doen...

Nou shit… je moet dus toch wat zelf gaan doen. Hoe pak je dit dan zo handig mogelijk aan?

  • Print de reading uit, markeer en maak aantekeningen

Doe jezelf hier een plezier mee, ook in de studieboeken zelf. Als je de financiële middelen hebt om in je boeken te kliederen, doe dit dan. Het kost tijd en moeite om ernaast aantekeningen te maken, pagina’s te moeten zoeken, etc. Handig is om bijvoorbeeld erbij te zetten naar welke andere pagina’s verwezen wordt, en door te strepen wat herhaald wordt en waar in een college dezelfde stof behandeld wordt. Zo kun je voor de toets even snel wat dingen terug kijken.

  • Kijk naar de leesvragen/’leerdoelen’ van de les

Zoals gezegd, weet wat je nodig hebt voor je begint met lezen. Soms zijn er leesvragen, en anders kijk je naar de ‘leerdoelen’, ‘hoofdpunten’, of wat het ook genoemd mag worden in de colleges. Alleen dit is van belang, de rest is onzin.

  • Lees eerst de conclusie

Wetenschappelijke artikelen moeten altijd de hoofdpunten herhalen en er mag geen nieuwe informatie staan in de conclusie. Lees daarom eerst (en soms zelfs enkel en alleen) de conclusie. Waarschijnlijk is je vraag beantwoord en als je meer informatie nodig hebt hoef je geen breinkracht te verspillen aan het bedenken wat er bedoeld wordt en waar de schrijver heen gaat.

  • Maak een kleine samenvatting in Jip-en-Janneketaal

Je gaat het niet allemaal onthouden, dus maak er een simpel verhaaltje van met een beetje humor. Dat is het makkelijkste om terug te lezen. Jaartallen, voorbeelden en de meeste personen zijn niet belangrijk (evt. chronologische volgordes wel handig).

 Zie hier een voorbeeldsamenvatting over deze tekst:

  • Readings zijn voor mensen die de lectures duidelijker in perspectief willen hebben en degene die die extra readingpuntjes nodig hebben.
  • Je moet gewoon vet scherp hebben welke informatie in de readings staat die je moet kennen, en dan per situatie bekijken hoe je het meest efficiënt tot die informatie komt.
  • Meestal is het door niet zelf na te denken omdat er andere mensen zijn die deze informatie al verzameld en kort uitgelegd hebben.
  • Als dat niet zo is dan moet je gericht een tekst gaan lezen en ervoor zorgen dat je de info makkelijk en snel terug kan vinden

Succes!